2015. július 31., péntek

Citromos-epres máktorta a franciák nyomában

 Mint azt már említettem a korábbi élménybeszámolóban, Párizsban szert tettem két gyönyörű és nagyon hasznos francia desszert könyvre. Ezekben keresgéltem, amikor is férjem születésnapjára valami mákos-citromos desszerttortát akartam összedobni. Nos, azért csak „kicsit franciásan”, mert mint az látható lesz a képeken, annyira vagyok távol még egy igazi gyönyörű francia tortától, mint Makó Jeruzsálemtől. No, de mindent el kell kezdeni valahol.

Szóval következzen egy májusi próbálkozásom, amit még nem volt alkalmam megosztani Veletek, de most megmutatom, hogy mire jutottam.

Alapvető probléma volt, hogy a franciák annyira nem használnak mákot, legalábbis ebben a két könyvben egy darab receptben sincs mák. Persze ettől nem jöttem zavarba, mert simán megújítom én a legtutibb francia receptúrát. ;)

Kiinduló pont egy olyan tészta volt, melyet a franciák Biscuit à la cuillère-nek neveznek… ez valami kanalas kekszet jelenthetne, de nem az, úgyhogy nem erőltetném a fordítást.

Legyen most simán Mákos piskóta, melynek a hozzávalói a következők:





120 g tojássárgája (kb. 6 tojás)
190 g porcukor
180 g tojásfehérje (kb. 6 tojás)
95 g búzaliszt
95 g mák*

*eredetileg mák nélkül simán 190 g liszt

Elkészítés:
A sütőt 200°C-ra előmelegítjük és két tepsit szilikonos sütőpapírral lefedünk.
A tojássárgáját a cukor felével addig verjük, míg szalagot húz a hab. A tojásfehérjét a cukor másik felével pedig addig habosítjuk, hogy puha csúcsokat formáljon. Utána lazán összeforgatjuk a két habot, óvatos mozdulatokkal, hogy ne törjön össze.
Beleszitáljuk a mákkal elkevert lisztet, már ha a mákot átereszti a szitánk és óvatosan elvegyítjük.
A tésztát habzsákba töltjük 10 mm-es sima csővel és az egyik tepsire átlósan nyomjuk a teljes tepsi nagyságában, a másikra pedig akkora köröket töltünk ki vele, amekkora alapterületű karikánk van, azaz amekkora tortát készítünk.

A citromos krémnél a már korábban kipróbált és azóta is imádott fehércsoki alapú mascarpone krémet vegyítettem lemon curddel. Ennek a receptjét itt találjátok:
http://bombolone.blogspot.hu/2015/03/citromos-sajttorta-egyszeruen-sutes.html

Az összeállítás úgy történik, hogy a karikánk belső oldalára illesztjük az átlósan nyomott tésztából kivágott csíkot, mely a karika tetejéig ér, azaz teljes magasságban „kibéleljük”. Ebbe a kerítésbe illesztjük a legalsó piskóta csigát. Habzsákból körkörösen rányomjuk a citromkrémet, rápakoljuk a felszeletelt friss epret. Szezonon kívül természetesen más gyümölccsel is megoldható. Következik a második piskóta csiga, majd újra krém és gyümölcs, végül zárjuk a harmadik karikával, a tetejére nyomjuk vagy kenjük a maradék krémet. Igazából ezt szerettem volna lefedni egy úgynevezett nappage-val, ami egy fényes, erőteljesebb színű, gyümölcsös, zselatinos, cukorszirupos glazúr, ám sajnos pont citromos változatot nem találtam, meg aztán az időm is igen korlátozott volt. Amúgy simán megfelelt volna külön egy lemon curd is erre a célra, de annyit meg nem készítettem, úgyhogy lényegében kopasz maradt a torta. Na, annyira azért nem, mert a tetejét jól megpakoltam eperrel, illetve a maradék piskótatésztából nyomtam néhány pöttyöt is a sütőlapokra, mintha csak macaront készítenék, és ezeket egy kis krémmel összeragasztva használtam fel az eprek mellé dekorációnak.



 


Szóval a végeredmény, nem meglepő módon, elsőre nem olyan lett, mint a nagy könyvben, de így is tetszést aratott mind az ünnepelt, mint a többi kedves rokon körében és bizony jó ízűen falatoztuk el ezt a finomságot is. :)

0 megjegyzés:

Keresés

2013 © Minden jog fenntartva . Üzemeltető: Blogger.

Galéria

Cimkék

Szösszenet magamról


Minden ott kezdődött, hogy csokoholistának születtem...

... aztán belecsöppentem a hihetetlen és lenyűgöző tortakreációk világába, és itt ragadtam. Immáron cukrászként keresem a lehetőséget az álmaim megvalósításához. Ennek első lépése, hogy egyfelől saját alkotásaimat, legkedveltebb receptjeimet, tapasztalataimat, másfelől inspirálóim csodás műveit megosszam Veletek. Remélem, hogy aki erre jár, talál kedvére valót.


Kellemes barangolást kívánok!

Andi

Partnerek

Magyar gasztroblogok gyűjtőhelye Legjobb receptes blogok