2014. augusztus 1., péntek

Durva brownie pille könnyű eperhabbal


Ismét ráérős voltam a héten, úgyhogy teszteltem. Bár már volt egy nagyon jó brownie receptem, valahogy mégsem voltam tökéletesen elégedett vele. Az interneten látott képek alapján az igazi brownie tömör, kissé nedves, olyan, hogy már a képbe beleharapnál! Ehhez képest, amit sütni szoktam időnként, az inkább valahol az igazi brownie és egy egyszerű kakaós piskóta között van. Kétségtelenül finom, de ennél ütősebbet akartam. Olyat, ami hasonlóan hat rám, mint mikor hosszú idő után egy kanál nutellát tolok a számba... nem részletezném, de az biztos, hogy az ízlelőbimbóim durván extázisba kerülnek. :)
 
Mivel a pinteresten is jó kis külföldi tortásokat követek, így nem volt nehéz gyorsan egy igazi angol receptbe botlani. Hozzáteszem, hogy az angol konyha nagyon-nagyon távol áll tőlem, de az édességek terén van mit eltanulni tőlük.
 
 
Mielőtt bárki szívbajt kap a cukor mennyiségtől... igen, nagyon durva, de legalább egyszer meg kell sütni, nem fogod megbánni! Kivéve ha egyedül fogyasztod el az egészet. Akkor azért súlyos lelkiismeret furdalásra lehet számítani.
 
 
No, de térjünk rá végre erre a mennyei készítményre.
 
 
Hozzávalók:
18 dkg liszt
1 tk. só
2 ek. keserű kakaópor
30 dkg étcsoki (ajánlom az ALDI 400g-os piros csomagolású csokiját, finom és olcsó)
22 dkg vaj
1 tk. instant kávé
30 dkg kristálycukor
10 dkg barna- vagy nádcukor
5 tojás (szobahőmérsékletű)
2 tk. vanília kivonat*
 
A sütőt 175°C-ra előmelegítjük.
A sót, a lisztet és a kakaót kimérjük egy tálba és elkeverjük.
A csokit, a vajat és az instant kávét vízgőz felett összeolvasztjuk. A víz ne forrjon, csak gyöngyözzön az edény alatt. Ha szépen elolvadt minden, kapcsoljuk le a tűzhelyet, de hagyjuk ott és tegyük bele a cukrot. Keverjük el alaposan, amíg egyneműsödik. Hagyjuk szobahőmérsékletűre hűlni.
Utána hozzáadjuk az 5 tojást két részletben, először 3-at, jól elkeverjük, majd a maradék 2-t. Mehet bele a vanília is, és alaposan elkeverjük. Ilyenkor a kristálycukor még ropog, de mire megsül, addigra már beleolvad, szinte karamellizálódik.
Fontos, hogy ne keverjük túl a tésztát, hiszen ezúttal pont nem az a cél, hogy habos piskótát süssünk. Tehát végig dolgozhatunk egy spatulával, nincs szükség habverőre.
A végén beleszitáljuk a lisztet, ezt is jól elkeverjük. Majd a masszát a kibélelt, vagy kivajazott-lisztezett, avagy szilikonformába öntjük és betesszük a sütőbe. Az eredeti recept szerint 30 perc a sütési idő, ugyanis a brownie második fontos momentuma, hogy ne süssük teljesen szárazra a tésztát. Ha fogpiszkálót beleszúrunk és még vékonyan rátapad a massza, az jó. Én ezt a mennyiséget egy 22 cm-es karikában sütöttem, ehhez azért inkább 45 perc kellett, de még úgyis enyhén nedves maradt a belseje. Utána persze hagyni kell kihűlni. Fog még dermedni, amitől masszív, sűrű állagú lesz és isteni finom. Kicsit olyan, mikor a csokivulkánt túlsütöttem. Ahol kevés a liszt, de sok a csoki, a cukor és a vaj, ott erre az állagra lehet számítani.
 
*Vanília kivonat házilag: vegyél egy 2dl-es vodkát és dugdoss bele 3-4 felhasított vaníliarudat. Pár nap alatt már egy sötét barna, illatában vaníliás, nem vodkás kivonatot fogsz kapni. Ezt fokozhatod úgy a továbbiakban, hogy a sütés közben felhasznált, már kikapart vaníliarudakat is hozzáteszed. No és persze, ha fogy a nedű, fel kell tölteni vodkával. :)
 
Nem csak egy újabb brownie tesztelését vettem a fejembe, hanem a lemon- és orange curd, valamint a málnakrém sikere után az eperrel is valami hasonló, jól működő krémet szerettem volna alkotni. Most mirelit eperről beszélek, mert persze ha szezon van, akkor pl. egy epres túrótortához nem is kell más, mint igazi eper. Ám szezonon kívül is kell jó megoldás, de a mirelit eper felengedés után elég szánalmasan fest, és mintha az íze sem lenne olyan átütő. Szóval kipróbáltam milyen is főzve. Nyilván nem én találtam fel a spanyol viaszt, de mivel mostanában fedezem fel az effajta főzött gyümölcskrémek mesés ízvilágát, ujjongok örömömben! :) Pille könnyű, de zamatos kis eperkrém lett a végeredmény.
 
Na szóval, ami ehhez szükségeltetik:
50 dkg eper
20 dkg cukor
8 lapzselatin (bár én most csak 6-tal készítettem, a 8 is elfér bele)
5 dl habtejszín (nekem a Lidl Starmilk Topping Cream nagyon bevált)
 
A zselatinlapokat 10 percre vízbe áztatjuk. A mirelit eprünket egy lábosban, közepes lángon felolvasztjuk (fedő alatt gyorsabb és energiatakarékosabb :). Hozzáadjuk a cukrot, elkeverjük és átrottyantjuk. Utána leturmixoljuk, visszatesszük a tűzhelyre, hogy langyos maradjon és feloldjuk benne a kinyomkodott zselatinlapokat. Ezután hagyjuk kihűlni, néhány órát pihentetjük a hűtőben is.
Aztán felverjük a tejszínt és óvatosan elkeverjük benne az epersűrítményt. Szerencsére ez is összerántja kissé a tejszínt, szóval nem kell félni, hogy elfolyik.
 
Ezekből az adagokból akár két, vékonyabb desszerttortát is készíthetünk, ugyanis a brownie-t két lapra vághatjuk, míg az eperhab is annyi, hogy bőven meg lehet vele pakolni mindkét lapot. Én most nem akartam ennyi helyet foglalni a hűtőben, úgyhogy egybe ment. Noha nekem így, vastagon is tökéletes volt, "egyesek" megjegyezték, hogy túl vastag és körülményes egy falatot összeállítani úgy, hogy mindenből jusson... Ámátőr! ;)  Szintezni nem ajánlott, mert a felső lap browniet nem tudnánk úgy átvágni, hogy ne nyomja ki alóla az eperhabot.
A karikába visszatesszük a browniet, rákenjük az eperhabot és betesszük 1-2 órára a hűtőbe. Tálalás előtt egy éles kést forró vízbe mártunk és körbe húzzuk a karika belső oldala mentén minél jobban a karikához nyomva, hogy szép legyen a torta külső pereme. Ha nem sikerül tökéletesre, akkor némi díszítéssel, pl. pekándióval eltakarhatjuk a problémásabb részeket, amúgy pedig mindenki ízlése szerint díszítheti. :)
 
 
Próbáljátok ki, mert nagyon durván finom!!!
 
 

1 megjegyzés:

Keresés

2013 © Minden jog fenntartva . Üzemeltető: Blogger.

Galéria

Cimkék

Szösszenet magamról


Minden ott kezdődött, hogy csokoholistának születtem...

... aztán belecsöppentem a hihetetlen és lenyűgöző tortakreációk világába, és itt ragadtam. Immáron cukrászként keresem a lehetőséget az álmaim megvalósításához. Ennek első lépése, hogy egyfelől saját alkotásaimat, legkedveltebb receptjeimet, tapasztalataimat, másfelől inspirálóim csodás műveit megosszam Veletek. Remélem, hogy aki erre jár, talál kedvére valót.


Kellemes barangolást kívánok!

Andi

Partnerek

Magyar gasztroblogok gyűjtőhelye Legjobb receptes blogok