2013. november 24., vasárnap

Kakaós-fahéjas csillag

 
Azelőtt soha nem vettem a fáradtságot, hogy otthon kelt- és hajtogatott tésztával babrálgassak. Túl bonyolultnak és időigényesnek tűnt. Ezeket most sem igazán tudom cáfolni, de amióta a cukrász suliban megtanultam a készítését, azóta a szent cél érdekében feláldozom magam, mert megéri! Mondjuk, hogy friss reggeli legyen belőle, az kizárt, mert ahhoz a pékekkel kellene kelnem, de uzsonnára is tökéletesen megfelel.
 
Történt, hogy egy nyugodt, békés péntek estén megláttam az alábbi képet.
 
Nem volt mit tenni, a szombat délelőttöt újra kellett tervezni, mert ezt nekem meg kellett csinálnom! Ennek apropóján pedig megoszthatom Veletek annak a hajtogatott, élesztős tésztának a receptjét, amiből a kakaós csiga, a túrós táska vagy például a barackos papucs készül.
 
Cukrász berkekben ezt Blundeltésztának nevezik.
 
 
 
 


 
 
Hozzávalók (ipari mennyiségben, de a csillag a feléből is kijön):
60 dkg finomliszt
15 dkg rétesliszt
7 dkg porcukor
7 dkg olaj
4 db tojássárgája (a fehérjéből lehet ugyebár macaront készíteni :)
4,5 dl tej
3 dkg élesztő
1,5 dkg só
vaníliás cukor  és citromhéj az ízesítéshez
 
+ 38 dkg margarin
 
A margarinon kívül a többi alapanyagból előtésztát gyúrunk. Ez egy nagyon undok ragadós tészta lesz a kezdetekkor, de hősies kitartással addig kell dolgoznunk, gyúrnunk, dagasztanunk, míg összeáll és elválik az edény falától. Ha sikerült elérnünk ezt  az állapotot, akkor vékonyan megkenjük olajjal és 40°C-on kb. 40 percig kelesztjük. A tálból kiborítva téglaalap formára nyújtjuk (kb. 1 cm vastagságban). A margarint a téglaalap felével majdnem megegyező nagyságúra lapogatjuk, ráborítjuk a tészta másik oldalát, így tehát 2 tésztaréteg közé helyeztük a margarint. Most újra nyújtjuk. Nagylelkűen lisztezzük nyújtás közben, mert nem tesz jót a tésztának, ha kiszakad és a margarin kikukucskál!
Most következik a hajtogatás:
1.) szimpla hajtás: előttünk a tészta kinyújtva téglaalap formában. A hosszabbik oldalát csupán szemünkkel 3 felé osztjuk. A középső sávra ráborítjuk először a bal 1/3-ot, aztán a jobb 1/3-ot. Így most 3 rétegben várakozik a tésztánk. 90°-kal elforgatjuk és rögtön újra nyújtjuk. Következik a második hajtogatás:
2.) dupla hajtás: először a bal szélét behajtjuk a szemünkkel belőtt felező vonalra, majd közvetlen mellé a jobb szélét is. Így 2 rétegű a tésztánk, középen ér össze. Most alulról félbe hajtjuk a felső széle felé. Így 4 rétegnél tartunk. Folpack-ba csomagoljuk és pihentetjük 15 percig.
3.) Nyújtás után megismételjük a dupla hajtást. Mindig bőven lisztezzük, hogy ne szakadjon át!
Újabb 10 perc pihenés következik és aztán végre készíthetjük a kiválasztott finom péksüteményt.
 
A fenti képen látható csillaghoz 3 egyenlő részre vágtam a tésztát. Ahol elvágtam, ott alaposan beliszteztem, mert a margarin bizony kivigyorgott. Kinyújtottam és kivágtam a 3 kerek lapot. Az alsó 2-t megkentem olvasztott vajjal és mivel a férjem a fahéjasat szereti, én a kakaósat, ezért úgy döntöttem, hogy mindkettőnknek kedvezek, így az alsó réteget kakaóval szórtam meg, a 2. lapot pedig fahéjjal, előtte persze mindkettőt porcukorral kikevertem. Végül a 3. lapot ráhelyeztem és a fenti képen látható módon 16 szeletet bevagdostam nem teljesen a közepéig. Utána 2 szeletenként haladva megcsavargattam, a bal oldalit balra kétszer, a jobb oldalit jobbra kétszer. A végén az egészet olvasztott vajjal lekentem, 10-15 percet még kelesztettem és 170°C-on készre sütöttem. Azontúl, hogy nagyon szép ez a forma, ez a vegyes, kakaós-fahéjas íz is mindenki tetszésére volt, úgyhogy bátran ajánlom.
 
 
A maradék tésztából kisebb formációkat alkottam... ahogy sikerült... volt fahéjas, kakaós és lekváros.
 
 
 
U.i.: Mivel a kakaós csiga receptjére vár egy messzi-messzi földön élő barátnő, ezért pötyögöm máris, hogy:
a tésztát kinyújtjuk 1/2 cm vastagra, felületét ugyanúgy olvasztott vajjal megkenjük, leszórjuk kakaóval (de akár dióval, fahéjjal is tehetjük). Feltekerjük és 1,5-2 cm-es szeletekre vágjuk. Sütőpapírral borított sütőlemezre helyezzük úgy, hogy a tekercs végét a csiga alá hajtjuk, a szélei felé enyhén lenyomkodjuk. Felületét olvasztott vajjal lekenjük. Kelesztjük, majd 200-210°C-on megsütjük.
 
Remélem, hogy sokan kedvet kaptok ezekhez a finomságokhoz! A csillag Karácsonyra is nagyon látványos és finom sütemény lehet. Sőt, azóta láttam az NL Cafén, hogy karácsonyfa formában is lehet hasonlót készíteni... miért is ne lehetne? :)

 
 
 

0 megjegyzés:

Keresés

2013 © Minden jog fenntartva . Üzemeltető: Blogger.

Galéria

Cimkék

Szösszenet magamról


Minden ott kezdődött, hogy csokoholistának születtem...

... aztán belecsöppentem a hihetetlen és lenyűgöző tortakreációk világába, és itt ragadtam. Immáron cukrászként keresem a lehetőséget az álmaim megvalósításához. Ennek első lépése, hogy egyfelől saját alkotásaimat, legkedveltebb receptjeimet, tapasztalataimat, másfelől inspirálóim csodás műveit megosszam Veletek. Remélem, hogy aki erre jár, talál kedvére valót.


Kellemes barangolást kívánok!

Andi

Partnerek

Magyar gasztroblogok gyűjtőhelye Legjobb receptes blogok