2015. december 21., hétfő

Kekszek

 
Alapvetően nem vagyok egy nagy keksz fogyasztó, legalábbis ami a bolti változatokat illeti, de annyi ínycsiklandó kép és szimpi recept jött velem szembe az évek során, hogy egyre inkább kedvet kaptam hozzájuk, hisz saját ízlésünknek megfelelően a legkülönfélébb ízesítésekkel készíthetjük el őket. És bizony ez Karácsonykor sem jön rosszul. Ugyanis a kekszek hatalmas nagy előnye, hogy könnyen és jóval előbb elkészíthetőek, dobozban tárolva hetekig is eltarthatóak. De szerintem addig úgysem maradnak meg. ;)


Idén három finom keksszel készültem. Az egyiket könnyen bemutatom, hiszen tavaly is benne volt a repertoárban. Ő lenne a Matcha, azaz Zöld teás keksz fehércsoki darabkákkal.



Recept:
http://bombolone.blogspot.hu/2014/12/zold-teas-fehercsokis-keksz-es-egy.html


Annyiban változtattam rajta, hogy tettem hozzá citromhéjat (1 citromét)  és sajnos túlzottan kevés őrölt zöld kardamomot, mert sajnos ez utóbbi végül nem érvényesült benne. Szóval, ha kedvet kaptok ízesíteni, akkor kicsit bátrabban tegyétek. ;) A sütési időt pedig levittem 15 percre, mert más vajas kekszek leírásaiból úgy tapasztaltam, hogy nem kell ennél több idő ahhoz, hogy megsüljön, és finom omlós maradjon a keksz. Hozzáteszem, hogy a tavalyi hosszabb sütési idővel sem volt gond, max. eleinte kicsit keményebb volt, de dobozban aztán megpuhult így is.
 
A másik finomság egy csokis- marcipános keksz volt, ami küllemében az amerikai "cookie"-ra hasonlít. Mivel ezt egy magyar oldalról lestem ki, így onnan linkelem a receptet. Én túldaráltam a csokit, ezért lett az enyém barna, de így is, úgy is nagyon finom, efelől  nincs kétségem.
 
A recept tehát a Kekszműhelynek köszönhető, ha kedvet kaptok, akkor itt találjátok:

http://kekszmuhely.cafeblog.hu/2014/11/03/marcipanos-csokis-kekszek/



És végül, következzen egy szintén mennyei omlós vajas keksz ezúttal áfonyával és naranccsal. Az eredeti recept itt található:
http://www.momontimeout.com/2015/11/cranberry-orange-shortbread-cookies-recipe/



De íme, magyarul az én picur módosításommal.

Vörösáfonyás-narancsos vajas keksz

Hozzávalók:
36 dkg liszt (én fehér tönkölybúza lisztet használtam)
15 dkg cukor (én nádcukrot használtam)
22 dkg vaj
1 tk. vanília kivonat (az eredeti szerint mandula kivonat)
1 narancs héja
3/4 zacskó aszalt vörösáfonya
további cukor a kekszek tetejére
+ opcionálisan kandírozott narancshéj darabkák

Elkészítés:
A vörösáfonyához hozzáadjuk a cukor 1/3-át és aprítógépben kisebb darabokra (morzsaszerűre) aprítjuk.
A maradék cukrot elkeverjük a liszttel, hozzáadjuk a felkockázott  hideg vajat és belemorzsoljuk. Ezután beletesszük a felaprított cukrozott vörösáfonyát, a narancshéjat és a kandírozott narancsdarabokat. Ha utóbbiak túl nagyok, akkor azt is aprítógépben kicsit összekaszaboljuk.
Ezután kézzel jó alaposan összegyúrjuk a tésztát egészen addig, amíg összeáll, de nem szabad túldolgozni. 5 cm átmérőjű hengert formálunk belőle és Folpack-ba csomagolva hagyjuk pihenni a hűtőben legalább 2 órát.
A sütőt előmelegítjük 160-165°C-ra.
Amikor már szépen visszakeményedett a vaj, jól szeletelhető lesz a tészta, nagyjából 5 mm vastag szeletekre vágjuk óvatosan, hiszen a gyümölcsök miatt töredezhet. A tetejét cukorba forgatjuk, majd sütőpapírral bélelt tepsire helyezzük őket egymástól távolabb, mert kicsit terülni fognak. 10-12 perc alatt készre sütjük. Ez becsapós, mert ilyenkor még puhának tűnnek, de a kihűlés során szépen meg fognak keményedni annyira, amennyire kell, viszont finom omlósak maradnak. Én bíztam a leírásban, úgyhogy nem sütöttem túl, de gyanítom, hogy ha így tennénk, akkor kőkemény kekszeket kapnánk. Szóval bátran tartsátok be ezt a sütési időt. Ha a lemezen nagyjából kihűltek, tegyük át őket rácsra, hagyjuk teljesen kihűlni és csak utána tegyük őket zárható dobozba.
Nekem mindhárom közül ez az abszolút nyertes egyébként, úgyhogy csak ajánlani tudom... bár a többit is! :)

Frissítés: Idén (2016.) ezt a receptet vetettem be ismét, de ezúttal apróra vágott kandírozott narancsot és apróra tört zöld pisztáciát is gyúrtam a vajas masszába. Kihagytam a pihentetést, egyből nyújtottam és szív formákat szaggattam. Utána a fentiek szerint, de cukrozás nélkül megsütöttem a kekszeket. Azt hiszem, hogy megint ez lett a kedvencem a választékból. ;)

További kellemes sütögetést kívánok Nektek a hátralévő napokban! :)



 

0 megjegyzés:

Keresés

2013 © Minden jog fenntartva . Üzemeltető: Blogger.

Galéria

Cimkék

Szösszenet magamról


Minden ott kezdődött, hogy csokoholistának születtem...

... aztán belecsöppentem a hihetetlen és lenyűgöző tortakreációk világába, és itt ragadtam. Immáron cukrászként keresem a lehetőséget az álmaim megvalósításához. Ennek első lépése, hogy egyfelől saját alkotásaimat, legkedveltebb receptjeimet, tapasztalataimat, másfelől inspirálóim csodás műveit megosszam Veletek. Remélem, hogy aki erre jár, talál kedvére valót.


Kellemes barangolást kívánok!

Andi

Partnerek

Magyar gasztroblogok gyűjtőhelye Legjobb receptes blogok