2014. szeptember 11., csütörtök

Egy visszafogott lánybúcsús torta cukormentesen*


Immáron harmadszorra készítettem lánybúcsús tortát, ám első alkalommal olyan visszafogott megoldással, amit a publikum elé tárhatok. Az ünnepelt menyasszony kifejezett kérése volt ugyanis, hogy ne "olyan" legyen. 
Eme kérésnek eleget téve, sok-sok gondolkodás után arra jutottam, hogy egy résnyire nyitott, elegáns, nőies ajándékdobozt fog kapni virágokkal és legfőképpen olyan ajándékokkal megtömve, amik azért mégis csak egy huncut lánybúcsú kellékei. Így került bele egy bilincs, egy szexi, kék szalagos harisnyakötő, no és további asszonyi teendőire utalva egy fakanál. Eszembe jutott, hogy esküvőre ugyebár kell valami új, valami kölcsön, valami kék és valami régi. A valami régit szimbolizálja a medál, az újat pedig a torta tetején ékeskedő esküvői cukorcipellő.

Egyszer említettem már, hogy érdekes módon néha hasonló torták jönnek össze egy adott hétre. Múlt héten is ez történt, csak ezúttal a belsejét illetően. Ugyanis mentes torták voltak porondon. A gluténmentessel már többször próbálkoztam sikeresen, hiszen a gluténmentes lisztekkel és sütőporral igazán nem nagy kunszt. Ám a lánybúcsús tortánál a cukormentességet kellett megoldani! Tudom, hogy van ilyen, na de  akárhogy is, édesség cukor nélkül, sőt nagyobb mennyiségű szénhidrát nélkül, ami ugyebár a lisztet is érinti... no, azért az kihívás!

Felmérve a helyzetet, kikutattam, hogy ehhez a megoldáshoz mire is van szükség. Először is beszereztem szénhidrát-csökkentett lisztet, cukormentes habtejszínt és a legfőbbet, a cukorhelyettesítőt. Nos, ebből igen sokféle van, nekem a nyírfacukor volt az ötletem, ám az nagyobb mennyiségben problémát okozhat (hashajtó hatása van ugyanis). Javasolták viszont, hogy vegyek Eritritet, mert az 0 glikémiás indexű cukorhelyettesítő. Ennek nagyon megörültem, viszont azzal nem számoltam, hogy édesítő képessége jelentősen is elmaradhat a normál cukorétól. Pedig kerestem egy kiváló cukormentes piskóta receptet, ráadásul eritrittel, ám sajnos utólag kiderült, hogy a leírt mennyiség nem volt elegendő. Bőven lehetett volna még tenni bele, remélhetőleg az eritritnek nincsenek mellékhatásai. Szóval a piskótának így nem sok íze lett, még a kakaós kiegészítés ellenére sem.  Szóval, van még mit tesztelni a jövőben. :)
 
Addig is, íme a recept.
 
Cukormentes kakaós piskóta:
 
10 tojás
6 ek. szénhidrát-csökkentett liszt
4 ek. mandulaliszt (mert éppen volt)
12-14 ek. eritrit
(Ez már a növelt mennyiség úgy saccra, de kóstoljunk mindenképpen! További rossz hír, amit éppen most olvastam, hogy bizonyos édesítőszerek hő hatására elvesztik édes ízűket... nem tudom, hogy az eritrit közéjük tartozik-e, de legalább a sütőbe úgy kerüljön, hogy megvan a tuti ízvilág.)
2 ek. kókuszolaj
1/2 tk. szódabikarbóna
2 ek. minőségi cukrozatlan kakaópor
 
A tojássárgáját kihabosítjuk az eritrittel, közben felverjük a tojásfehérjét is. A sárgás masszához hozzáadjuk a kókuszolajat. A liszteket, a szódabikarbónát és a kakaót egy tálban összekeverjük. A sárgás részhez hozzáadunk egy keveset a fehérjehabból, alaposan elkeverjük, majd hozzáadjuk a többit is, de ezt már nagy és óvatos mozdulatokkal forgatjuk bele, hogy nem törjön össze a hab. Utána beleszitáljuk a száraz hozzávalókat és továbbra is óvatos mozdulatokkal forgatjuk össze, hogy szép, egynemű tésztát kapjunk. Beletöltjük az előre kibélelt formánkba, és betesszük a 170°C-ra  előmelegített sütőbe. Kb. 40 perc alatt készre sütjük, tűpróbával ellenőrizzük.
 
Krémnek a már többször bevetett málnakrémet készítettem el, a cukor helyett itt is eritritet használtam (2 ek. helyett 4-5 is mehet bele) és a végén a cukormentes tejszínhabbal kevertem össze. Jó hír, hogy a Hulala kék színű cukormentes habtejszíne is ugyanolyan kemény habbá verhető, mint a sima, és a málnavelőtől ugyanúgy összeugrik, ami ez esetben kifejezetten jó, mert így jól használható, masszív málnahabot kapunk. Annyira, hogy még a torta körbekenését is megoldottam vele, mert ugye a cukorral kikevert vajat itt még a legvékonyabb rétegben sem akartam használni.

A torta külsőleg remekül sikerült (persze azért én tudom, hogy hol volt 1-2 hiba), szuper jól bevált az onlay mintázóm, amivel a dobozon lévő damask minta készült. Nagyon könnyű volt használni, zseniális találmány!
Sajnos azonban a cukormentes belső messze nem volt tökéletes. Biztosan lesz még alkalmam arra, hogy próbálkozzak... például a magunknak szánt tortákon is akár. Végül is nem lenne nagy baj, ha a sok tesztelést kevésbé hizlaló változatban oldanám meg. ;)

* Egy vallomás a végére: a burkolat nem volt cukormentes, mivel minden fajta megoldásnak a legfőbb eleme maga a cukor. Úgyhogy az Ünnepelt azt nem fogyasztotta, viszont mi többiek pótoltuk vele a kispórolt cukrot. ;) 





 
 
 
Tipp: Onlay mintázó használata
 
A burkoló anyagunkat (marcipán, unidec, fondant...) szalvéta vékonyságúra nyújtjuk, a mintázót egy ecset segítségével alaposan bekeményítőzzük. Ráhelyezzük a vékony masszát, először kézzel belesimítjuk, ekkor már kezdenek átlátszani a minta szélei. Ezután a tortasimítóval óvatosan belelapítjuk a cukormasszát addig, amíg láthatóvá válnak a minta szélei, gyakorlatilag átvágják a burkoló anyagot. Ne siessük el a műveletet, mert gyorsabb mozdulat esetén kikaphatja a simító a masszát a mintából. Ha kellőképpen belenyomkodtuk, akkor könnyedén ki tudjuk szedni azokat a részeket a mintázóból, melyekre nincs szükség (damask minta körüli részek). A bent maradt mintát éppen csak benedvesítjük egy lecsöpögtetett ecsettel vagy az ujjunkkal, hogy amikor a már leburkolt torta oldalára tapasztjuk, szépen rá is ragadjon. Ekkor óvatosan lehúzzuk róla az onlay szilikont és készen is van a csodálatos mintánk! Ajánlom figyelmetekbe, mert nagyon könnyű használni és hihetetlen változatos mintákkal kapható.  
 

0 megjegyzés:

Keresés

2013 © Minden jog fenntartva . Üzemeltető: Blogger.

Galéria

Cimkék

Szösszenet magamról


Minden ott kezdődött, hogy csokoholistának születtem...

... aztán belecsöppentem a hihetetlen és lenyűgöző tortakreációk világába, és itt ragadtam. Immáron cukrászként keresem a lehetőséget az álmaim megvalósításához. Ennek első lépése, hogy egyfelől saját alkotásaimat, legkedveltebb receptjeimet, tapasztalataimat, másfelől inspirálóim csodás műveit megosszam Veletek. Remélem, hogy aki erre jár, talál kedvére valót.


Kellemes barangolást kívánok!

Andi

Partnerek

Magyar gasztroblogok gyűjtőhelye Legjobb receptes blogok