2014. március 22., szombat

Tejszínes gesztenye torta és némi katasztrófahelyzet


Pénteken egy kedves ismerősöm édesanyjának születésnapja alkalmából volt szerencsém tortát készíteni.
A választott íz a gesztenye volt, amit már korábban is készítettem. Egyelőre maradtam a cukrász suliban tanult receptnél, leginkább azért, mert én a könnyebb, lazább (tejszínes) krémek híve vagyok, szemben a vajas csodákkal. Bár nem kizárt, hogy valamikor sort kerítek a főzött gesztenyekrém tesztelésére is.
 
Addig is következzen a recept, ezúttal 16 cm átmérőjű tortához:
(Ezt a receptet amúgy már megírtam korábban is, de most kicsit más arányokkal készítettem.) 
 
Kakaós piskóta: 
6 tojás
12 dkg cukor
11 dkg liszt
3 dkg nagyon jó minőségű kakaópor
 
Az előző bejegyzésben írtam a kakaós piskótával tapasztalt csalódásomról, mert hogy nem olyan régen a jól bevált receptemet eléggé elbaltázta egy mind színében, mind ízében halovány kakaópor. Azóta azonban egy véletlenszerű, ám annál sikeresebb választásnak köszönhetően szert tettem egy igazán jó minőségű fajtára, mégpedig a Tutti Holland kakaóporra. Ráadásul még aznap a kezembe került egy kakaópor tesztelésről szóló cikk , amiben pont ez a márka érte el a legjobb minősítést. Éppen ezért újra nekiugrottam a szokásos receptnek, és lőn! Nagyon szép sötét barna tésztát eredményezett, aminek az ízében is jól érezhető volt a kakaó.
 
Elkészítése a szokásos módon történik: A tojásokat szétválasztjuk, a fehérjét a cukor 1/3-val kemény habbá verjük. A tojások sárgáját a maradék cukorral fehéredésig keverjük. Ez utóbbit aztán  2-3 ek. fehérjehabbal fellazítjuk, majd a többi habot óvatosan, nagy mozdulatokkal hozzákeverjük úgy, hogy ne törjön össze a hab. Utána beleszitáljuk az előre összekevert kakaós lisztet és szintén óvatos, nagy mozdulatokkal elkeverjük. Szilikon formába, vagy kivajazott, kilisztezett sütőformába öntjük és 170°C-ra előmelegített sütőben megsütjük.

A gesztenyekrém:
3 dl tejszín
25 dkg gesztenye*
2-3 tk. rum
porcukor

* A gesztenyénél is figyelni kell a jó minőségre! Olyat válasszunk, amiben nincs burgonya és egyebek, amik csak a mennyiséget hívatottak növelni, de az ízhatást rombolják.
 
A gesztenyét kis lyukú reszelőn lereszeljük, ráöntjük a rumot. A jól lehűtött tejszínt kemény habbá verjük (szükséges esetén hozzáadunk 1 zacskó habfixálót), bár a növényi tejszínek anélkül is elég jól megállják a helyüket. Azért használtam kevesebb tejszínt, túl azon, hogy a torta is kisebb volt, mert még  intenzívebben meg akartam tartani a gesztenyemassza ízét. A felvert tejszínhabot alaposan összekeverjük a gesztenyével, porcukorral még ízesíthetjük, de ez már ízlés kérdése. Ebből az adagból a torta betöltése után marad a vékonyan történő körbekenésre is. Miután ezzel is megvagyunk, hagyjuk dermedni a hűtőben.
 
Aztán folytathatjuk a burkolással. Persze ha csak sima gesztenyetorta a cél, akkor inkább 4 dl tejszínnel készítsük a krémet, én ehhez több gesztenyét is tennék. Így marad bőségesen krém a körbekenésre, amit utána további reszelt gesztenyével, gesztenye szívecskékkel illetve tejszínhab rózsákkal díszíthetünk.
 
No, de ha burkolt tortát készítünk, akkor jön a kihívás. Legalábbis olyan helyzetben, mint amibe én keveredtem. Ugyanis nem érkezett meg időben az Unidec szállítmányom, így aztán előző este - B terv részeként-, begyúrtam 1 kg mandula aromás cukormasszát (fondant). Ezt egyszer már sikeresen megtettem és jól is működött, de most valami nagyon nem volt kerek. Egybegyúrva még teljesen jónak éreztem az állagát, ám nyújtás után és miután a tortára helyeztem, nem hogy repedezett, hanem konkrétan szakadt/ törött... próbáltam kevés glicerinnel segíteni rajta, de az sem használt. Volt egy pont, amikor már a sírás határán voltam, hogy dobhatom ki az egészet, de akkor hogyan fogom átadni időben???... bizony kezdődő pánikrohamnál tartottam, de némi önterápia után óvatosan leszedtem ismét a cukormasszát, igazítottam a krémen, mert szerencsére abból maradt elég a tortán, és zsupsz vissza a hűtőbe dermedni! Összekaptam magam és C tervként elrobogtam az Ázsia boltba, ahonnan ugyan nem jó szívvel, de megvettem a vészmegoldás esetén használatos masszát. (A nem jó szív csupán a csúnyán megemelt ár miatt van, mint azt említettem már.) Mindezt csak azért írom meg, hogy senki ne adja fel, ha beüt egy kis krach a konyhában. Ha egy tortának kész kell lennie, akkor kész is lesz!
Pikk-pakk megfordultam, 1 óra múlva már kész is volt a szépséges burkolás, a madeira szalaggal... és ki csöngetett ekkor?? :) Igen, a futár. Meghozta a 10 kg Unidecemet! Juhhééé!!! Csak 1 órával előbb is tehette volna mindezt!!! Persze nem az ő hibája, ez tipikus Murphy helyzet. Tudtam, hogy így lesz. Sebaj, a lényeg, hogy a torta végül olyan formát öltött, amit nyugodt szívvel adtam át és remélem, hogy az ünnepelt is nagyon örült neki. :)





0 megjegyzés:

Keresés

2013 © Minden jog fenntartva . Üzemeltető: Blogger.

Galéria

Cimkék

Szösszenet magamról


Minden ott kezdődött, hogy csokoholistának születtem...

... aztán belecsöppentem a hihetetlen és lenyűgöző tortakreációk világába, és itt ragadtam. Immáron cukrászként keresem a lehetőséget az álmaim megvalósításához. Ennek első lépése, hogy egyfelől saját alkotásaimat, legkedveltebb receptjeimet, tapasztalataimat, másfelől inspirálóim csodás műveit megosszam Veletek. Remélem, hogy aki erre jár, talál kedvére valót.


Kellemes barangolást kívánok!

Andi

Partnerek

Magyar gasztroblogok gyűjtőhelye Legjobb receptes blogok